Trainingen

Onderstaande trainingen zijn voorbeelden. De trainingen worden altijd geheel afgestemd op jouw wensen en doelen.

Trainingen individueel

Effectief communiceren
Tijdens de training effectief communiceren oefen je vaardigheden als zelfbewust overkomen, actief luisteren, samenvatten en doorvragen, inlevingsvermogen, kort en duidelijk formuleren, feedback geven en ontvangen en de kracht van non-verbale communicatie. Aan de hand van eigen cases oefenen we gesprekssituaties en leggen dit vast op camera. We kijken dit samen terug en analyseren het op inhoud, houding en gedrag. Je verbetert je communicatietechnieken waardoor je duidelijker overkomt, en beter aansluiting weet te vinden bij je gesprekspartner en hierdoor gemakkelijker je doel bereikt in verschillende situaties.

Assertiviteit
Je leert effectief om te gaan met verschillende soorten agressief gedrag. Je leert hoe je agressief gedrag kunt herkennen en hoe je dit zou kunnen voorkomen. Je krijgt inzicht in de manieren waarop je, afhankelijk van de situatie, het best kunt reageren. Ook leer je grenzen stellen en handhaven en met eigen emoties om te gaan in dit soort situaties. Het accent in deze training ligt op het ontwikkelen van vaardigheden in (non-) verbale communicatie in situaties waarin agressie naar voren komt.

Omgaan met agressie
In de training werken we met het interactiemodel ‘de Roos van Leary’. Hiermee verwerf je inzicht in je eigen gedrag en leer je vaardigheden die je nodig hebt om de interactie met je gesprekspartner te begrijpen en effectief te beïnvloeden. We oefenen met gesprekstechnieken om conflicten op te lossen aan de hand van eigen cases. De training is niet alleen gericht op de weerstand van de ander maar ook op de weerstand en bijkomende spanning bij jezelf.

Feedback geven en ontvangen
Tijdens deze training krijg je inzicht in je eigen gedrag en leer je hoe je een gesprek zo constructief mogelijk kunt laten verlopen. De volgende onderwerpen komen aan bod; hoe geef en ontvang je nu feedback: eigen valkuilen, model van feedback geven, waarom iedereen anders reageert op feedback, omgaan met reacties op jouw feedback en welke innerlijke overtuigingen zitten je in de weg om te zeggen wat je zeggen wilt?
Aan de hand van eigen cases oefenen we gesprekssituaties en leggen dit vast op camera. We kijken dit samen terug en analyseren het op inhoud, houding en gedrag. Je verbetert je communicatietechnieken waardoor je duidelijker overkomt, en beter aansluiting weet te vinden bij je gesprekspartner.

Slechtnieuwsgesprekken
Veel liever brengen we goed nieuws dan slecht nieuws. Wat moet je zeggen? Op welk moment? Hoe bereik ik een ‘zachte landing’? Is dat überhaupt mogelijk of wenselijk? Het is zaak om als brenger van het slechte nieuws ruimte te bieden aan de ontvanger om boos en/of teleurgesteld te zijn. Als de ontvanger zeer geëmotioneerd raakt, heb je het gevoel dat verder praten eigenlijk geen zin heeft. Toch moet het gesprek tot iets leiden maar hoe pak je dit aan?
Tijdens de training behandelen we de theorie die nodig is voor het houden van een slechtnieuwsgesprek. Daarnaast gaan we vooral veel oefenen aan de hand van praktijksituaties.

Presenteren voor een groep
Er zijn drie aspecten die we hebben als we ontspannen zijn, maar verliezen als het spannend wordt: overwicht, doelgerichtheid en autonomie. Waar het dus om gaat is ontspannen overkomen in een spannende situatie. Dat is te leren! Er wordt veelvuldig geoefend, we maken video-opnames en voorzien deze van feedback. Na elke oefening zie je verbetering in je eigen presentatie. Daarnaast leer je waar een presentatie aan moet voldoen om impact te genereren en hoe je je authenticiteit kunt gebruiken om de aandacht van het publiek te krijgen en vast te houden.

Ook voor groepstrainingen kun je bij mij terecht. Ik beschik over een netwerk van trainers en coaches zodat – indien nodig – specialisten op verschillende vakgebieden ingezet kunnen worden.